Euphoria
Les photos ont été prises entre 2016 et 2018 lors de plusieurs soirées dans un club parisien où performent des Drag Queens. La série interroge les notions d’identité et de genre, du point de vue de la représentation romanesque, des personnages créés par les Drag Queens.

Engl.
Euphoria

The photographs are part of a series about gender metamorphosis taken over the course of two years (2016 - 2018), in the Parisian club Les Etoiles during the Madame Klaude parties where drag queens regularly perform. The picture are taken in available light, both backstage and on stage, capturing the performers with a sense of intimacy in a public space. Its purpose is to question notions of identity and gender in relation to the cinematic representation of the characters created by the drag queens.

Texte de Jonathan Kemp
Traduction française

Euphoria
Nom

1. Un état de bonheur intense et de confiance en soi.
2. Psychologie. un sentiment de bonheur, de confiance ou de bien-être parfois exagéré dans des états pathologiques comme la manie.

‘‘La féminité ne dépend pas de la biologie reproductive…« femme » reste un raccourci utile pour exprimer l’enchevêtrement de la féminité et du statut social indépendamment de la biologie - non pas en tant qu'identité, mais en tant que nom d'une communauté imaginée qui honore la femme, incarne édicte le féminin et dépasse les limites d'une société sexiste. ‘’
– Susan Stryker

Dans son livre Trouble dans le genre. Le féminisme et la subversion de l'identité (1990), Judith Butler soutient que la drag queen révèle l'instabilité radicale de la relation entre le sexe et le genre, et dramatise la nature performative de l'identité de genre. Pour Butler, la construction des identités de genre est produite par la répétition de gestes sans lesquels la distinction homme / femme n'a aucun sens. En supprimant ces gestes du corps sexué auquel ils sont associés - la féminité réalisée par un corps «masculin» - le drag expose le genre comme un code culturel qui s'appuie sur l'imitation et la réapparition, dépourvu de toute vérité originaire et essentielle. La nature parodique du drag accentue les normes de la performance de genre: il n'y a pas d'acteur derrière l'acte, seulement son illusion. Toute identité est mimétisme, asservie à des idéaux inaccessibles qui nous oppriment. La drag queen est le mensonge qui dit la vérité, exposant la contrainte sociale à la base de la nature performative de l'identité. Pour Butler, la parodie du drag souligne le fait que, s'il n'y a pas d'origine essentielle de l'identité de genre, elle est susceptible de perturbation, de subversion, d'intervention, de reconfiguration. Le Drag trouble le genre de manière utile et fructueuse.

Pour moi, ces portraits intimes de Prisca Lobjoy montrant des drag queens in situ, pris au travail et à la dérobée, suggèrent le plaidoyer d'Emily Dickinson "Dites toute la vérité mais dites-la obliquement", car beaucoup d'entre eux donnent à voir un corps de dos, tourné ou se détournant, la caméra s'inclinant vers le sujet d'une manière qui semble nous donner une meilleure idée des espaces queer que ces corps occupent et traversent. A travers l’acte photographique, un moment privé avec son reflet devient un événement public. Le refus du sujet de capter le regard du spectateur, devient l’objet même du regard du spectateur, une fixation qui se détache, l'identité refusée ou déstructurée . Ce sont des corps qui refusent de performer, qui résistent à la capture. Ces instants figés de corps en mouvement nous donnent l'arc brisé d'un geste incomplet, dont la répétition ou la réitération soutient les illusions de genre, et dont la suspension perturbe.

L’euphorie exposée dans les portraits de Lobjoy est l’euphorie vertigineuse et déstabilisatrice de la subversion et de la parodie; l'amplification de la ruse du genre. C'est l'euphorie qui vient avec l'élargissement du concept de féminité pour inclure les corps rendus inintelligibles par les anciennes règles, cette matrice hétérosexuelle au sein de laquelle ces corps femelles ou féminins se battent avec confiance, euphoriquement, sachant que les gestes par lesquels ils signifient sont à gagner, à la disposition de tous ceux qui ont la confiance nécessaire pour se détourner des anciennes méthodes et adopter un nouvel ordre des choses.


Jonathan Kemp

London, April 2020



Jonathan Kemp’s debut novel London Triptych (Myriad, 2010) was acclaimed by The Guardian as an “ambitious, fast-moving, and sharply written work” and by Time Out as “a thoroughly absorbing and pacy read.” It was shortlisted for the inaugural Green Carnation Prize and won the Authors’ Club Best First Novel Award in 2011. A story collection, Twentysix was published by Myriad in November 2011, followed by a second novel, Ghosting, in March 2015. His first book of non-fiction, The Penetrated Male, was published by Punctum Books in 2012, with a second, Homotopia? Gay Identity, Sameness & the Politics of Desire in 2016. He has been teaching creative writing for twenty years and is currently at Middlesex University.

Text by Jonathan Kemp

Engl version


Euphoria
Noun


1. A state of intense happiness and self-confidence.
2. Psychology. A feeling of happiness, confidence, or well-being sometimes exaggerated in pathological states as mania.

“Womanhood does not depend on reproductive biology… ‘woman’ remains a useful shorthand for the entanglement of femininity and social status regardless of biology—not as an identity, but as the name for an imagined community that honors the female, enacts the feminine and exceeds the limitations of a sexist society.”
– Susan Stryker

In her book Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity (1991), Judith Butler argues that the drag queen reveals the radical instability of the relationship between sex and gender and dramatizes the performative nature of gender identity. For Butler, the construction of gender identities is produced through repetitive performance of gestures without which the man/woman distinction has no sense. By removing those gestures from the sexed body with which they’re associated – femininity performed by a ‘male’ body - drag exposes gender as a cultural code which relies on imitation and reappearance, devoid of any originary, essential truth. The parodic nature of drag accentuates the norms of gender performance: there is no doer behind the deed, only the illusion of one. All identity is mimicry, in thrall to unattainable ideals that oppress us. The drag queen is the lie that tells the truth, exposing the social coercion at the base of the performative nature of identity. For Butler, drag’s parody points to the fact that, if there’s no essential origin of gender identity, it is open to disruption, subversion, intervention, recongfiguration. Drag troubles gender in useful and fruitful ways.

For me, these intimate portraits by Prisca Lobjoy of drag queens in situ, at work and off guard, suggest Emily Dickinson’s plea to “Tell all the truth but tell it slant”, for so many of them show the body from behind, turned or turning away, the camera slanting towards their subject in ways that seem to give us greater insight into the queer spaces these bodies occupy and move through. A private moment with one’s reflection becomes a public event through the act of photography. The refusal of the subject to catch the viewer’s gaze becomes the purpose of the viewer’s gaze, a fixing that is an unfixing, identity refused or unravelled. These are performing bodies refusing to perform, resisting capture. These frozen moments of bodies in motion give us the broken arc of an incomplete gesture, the repetition or reiteration of which supports the illusions of gender, and the suspension of which disrupts.

The euphoria on display in Lobjoy’s euphoric portraits is the vertiginous, destabilising euphoria of subversion and parody; the amplification of the ruse of gender. It’s the euphoria that comes with expanding the concept of womanhood to include those bodies rendered unintelligible by the old rules, that heterosexual matrix within which these female or feminine bodies battle confidently, euphorically, knowing that the gestures by which they signify are up for grabs, available to all who have the confidence to turn away from the old ways and embrace a new order of things.

Jonathan Kemp,

London, April 2020

Jonathan Kemp’s debut novel London Triptych (Myriad, 2010) was acclaimed by The Guardian as an “ambitious, fast-moving, and sharply written work” and by Time Out as “a thoroughly absorbing and pacy read.” It was shortlisted for the inaugural Green Carnation Prize and won the Authors’ Club Best First Novel Award in 2011. A story collection, Twentysix was published by Myriad in November 2011, followed by a second novel, Ghosting, in March 2015. His first book of non-fiction, The Penetrated Male, was published by Punctum Books in 2012, with a second, Homotopia? Gay Identity, Sameness & the Politics of Desire in 2016. He has been teaching creative writing for twenty years and is currently at Middlesex University.

Ce texte très New York style, de Chichi Valenti, publié sous cette forme dans le magazine Verbal Abuse n°2 en 1993, évoque le pouvoir d'un club dans sa dimension de rassemblement. On réalise souvent après coup, particulièrement lorsqu’un club ferme et que toute une communauté s’en retrouve orpheline, l‘importance d’un tel lieu de ralliement et d’échange. La révolution se fait aussi sur le dance floor! 


Patrick Vidal , Paris Avril 2020